InleidingDe MBTI: zegt het jou iets? Deze afkorting staat voor Myers-Briggs Type Indicator, een persoonlijkheidstest die binnen de wereld van HR en coaching zeer populair is. Wat is de MBTI test precies? Wat meet MBTI? In welke situaties en voor welke doelstellingen wordt de Myers-Briggs Type Indicator precies gebruikt? In dit artikel lees je ook over de kritiek op de MBTI, en we maken de vergelijking tussen MBTI en de Copreno®. Tenslotte zul je ontdekken hoe jij kunt kiezen wat voor jou de beste methode is. Wat is de 'MBTI'?De MBTI-test is geen echte ‘test’ maar wel een zelfevaluatie-instrument. De MBTI is sinds 1917 ontwikkeld door Katharine Cook Briggs en haar docher Isabel Briggs Myers en is gebaseerd op de theorieën van Carl Gustav Jung. De bedoeling van de MBTI is om het zelfbewustzijn te vergroten. Mensen begrijpen door deze test zichzelf beter, en kunnen daardoor beter communiceren en in interactie gaan met anderen. Als de verschillende leden van een team zichzelf beter leren kennen, zal daardoor ook het team als geheel beter functioneren. Wat is de MBTI?De MBTI bestaat in wezen uit 88 vragen, die uiteindelijk een score geven over 4 dichotome voorkeursparen: Extraversion en Introversion; Sensing en Intuition; Thinking en Feeling; Judging en Perceiving. Extraversion en Introversion: dit paar geeft aan of iemand zijn energie haalt uit de wereld rondom zich of vanuit zichzelf. Sensing en Intuition: besteedt iemand eerder aandacht aan datgene wat er vandaag al is, wat meetbaar en waarneembaar is via de zintuigen, of is er eerder aandacht voor de grote lijnen, gebaseerd op de mogelijkheden van de toekomst. Thinking en Feeling: baseert iemand zich voor het nemen van beslissingen eerder op logica en het rationeel afwegen van argumenten, of eerder op persoonlijke waarden en de impact van de beslissing op anderen? Judging en Perceiving: werkt iemand liefst planmatig en geordend waarbij taken ook echt afgerond worden, of werkt iemand liever flexbil en spontaan, waarbij er opties open gehouden worden en er ruimte is voor improvisatie? Deze onderverdeling levert in totaal 16 mogelijke verschillende sets op, wat op zich aanleiding gegeven heeft tot de gekende toepassing van de ‘16 personalities’. Toch hebben deze typeringen geen voorspellende waarde, in de praktijk stellen mensen soms tegengesteld gedrag. De MBTI is een geregistreerde merknaam en is in wezen gekoppeld aan verdere coaching, de test zelf vormt slechts het startpunt. In welke situaties wordt MBTI gebruikt?De Myers-Briggs Type Indicator is gebaseerd op zelfevaluatie, al dan niet onder begeleiding. Van meet af aan is deze ‘test’ gekoppeld aan persoonlijke ontwikkeling en het verbeteren van teams door betere communicatie en wederzijds begrip. Daardoor gebruiken coaches, teamverantwoordelijken en HR specialisten de MBTI vooral voor het inzicht geven in verschillen tussen individuen en teams. Uit dit inzicht kan dan een betere samenwerking resulteren. De MBTI stelt dat er geen voorspelling mag gedaan worden over toekomstig gedrag. Daardoor is deze test onvoldoende om te gebruiken bij werving en selectie. Individuen kunnen gebruik maken van de MBTI door ofwel samen te werken met een coach die vertrouwd is met deze benadering, ofwel door een concrete toepassing te gebruiken, zoals de website van 16 personalities. Kritiek op MBTI?MBTI is zeer populair in de wereld van HR. Toch is er ook heel wat kritiek op. Ten eerste is de wetenschappelijke basis van deze benadering onvoldoende geverifieerd. Myers en Briggs ontwikkelden hun model op basis van het werk van Carl Gustav Jung. Nochtans vertrok die van empirische observaties, en niet van fundamenteel wetenschappelijk en experimenteel onderzoek. Beide dames-grondleggers van MBTI kregen geen psychologische opleiding. Gezien de tijdsgeest is dit niet abnormaal. Hun model is naderhand wel uitgebreid onderzoek door zowel psychologen van The Myers-Briggs Company als onder andere de British Psychological Society. Toch is de MBTI niet vergelijkbaar met de wel wetenschappelijk onderbouwde ‘big five’. Het aantal gevalideerde artikels over deze benadering is ook beperkt. Door de academische wereld wordt de MBTI dan ook niet aanvaard en ondersteund, hoewel deze benadering in de praktijk wel op veel bijval kan rekenen. Ten tweede blijkt de dichotomie van de MBTI onvoldoende onderbouwd. Enkel voor de dichotomie extraversie-introversie kan correlatie bestaan volgens onderzoek van onder andere Hans Eysenck. Voor de drie andere dichotomieën bestaat deze onderbouwing niet, wat natuurlijk het hele model verzwakt. De dichotomie leidt tot in totaal 16 verschillende combinaties wat al een verbetering is ten opzichte van DISC en Insights. Toch is dit nog steeds een verarming van de realiteit. Hoewel de meeste mensen zichzelf wel gedeeltelijk zullen herkennen in bepaalde typologieën, wordt nog steeds niet de volledige persoonlijkheid ‘gecovered’. Een derde kritiek is dat de MBTI geen voorspellende waarde heeft. Omdat dit model is gebaseerd op zelfrapportering en zelfevaluatie, is de uitkomst ook afhankelijk van de oprechtheid en het zelfinzicht dat de respondent reeds heeft. Dit betekent ook dat vertekening mogelijk is. Hierdoor is de MBTI als stand-alone test niet voldoende bruikbaar in werving en selectie, waar men graag een voorspellende waarde heeft. Vergelijking MBTI-Copreno®Als we het persoonlijkheidsmodel van MBTI en Copreno met elkaar vergelijken, zijn er opvallende verschillen. Actueel of gedateerdDe MBTI benadering kent haar begin in 1917, toen Katharine Cook Briggs met haar werk begon. De vragenset dateert natuurlijk ook van toen. Daardoor kunnen we de MBTI test niet actueel noemen. Net als vrijwel alle testen op de markt, is ook bij MBTI de vragenset zelf niet genderneutraal, hoewel dit een steeds grotere ‘issue’ is in onze samenleving. Copreno® is ontwikkeld tussen 2019 en 2022 en daardoor helemaal aangepast aan de mensen, de samenleving en de accenten van vandaag. Copreno® is de eerste genderneutrale persoonlijkheidstool, wat als een grote troef beschouwd kan worden. Op deze manier wordt immers iedereen die de test aflegt, erkend en gerespecteerd in de eigenheid. GebruiksgemakDe officiële Myers-Briggs Company waakt over de accreditaties om met de tool te mogen werken. Dit houdt in dat wie de officiële MBTI wil inzetten, een training bij het bedrijf moet volgen en pas daarna toelating krijgt om deze test aan te bieden. Dit betekent dat indien een gebruiker zeker wil zijn om de originele MBTI te hebben, hij zal moeten nagaan of de coach, trainer, consultant wel een accreditatie heeft. Er zijn daarnaast een aantal testen en tools op de markt die zich losjes op de MBTI gebaseerd hebben. Sommigen gebruiken ook vierletter typologieën die sterk lijken op de types van MBTI, zoals “16 Personalities”. Dit betekent dat je dus zelf wat research moet doen om te weten of je de originele MBTI te pakken hebt, dan wel te maken hebt met een afgeleid product. De Copreno® test daarentegen is uniek. Omdat deze tool zo compleet is, en verschillende benaderingen incorporeert, zijn er geen ‘klonen’ of minderwaardige varianten. Copreno® levert een kant- en klaar volledig rapport op, bij MBTI is enkel de benadering van MBTI opgenomen in de test. Zelfstandig gebruikOrganisaties, werkgevers, particulieren, coaches, consultants, … zoeken vaak naar een persoonlijkheidstest die ze zelf kunnen hanteren. Om met de officiële MBTI tool te kunnen werken, zullen ze beroep moeten doen op een geaccrediteerde consultant. Dit is vanzelfsprekend een drempel. Niet enkel verhoogt dit de kosten als je de inzichten uit MBTI wil inzetten, het is ook omslachtiger. Als organisatie ben je afhankelijk van de beschikbaarheid en timing van de geaccrediteerde consulent. Bovendien zorgt het ook voor een verlies aan grip op de situatie. Door een MBTI-specialist in te huren, geef je als organisatie het stuur van een traject uit handen. Niet iedereen is daartoe bereid. De ‘klonen’ van MBTI die op de markt beschikbaar zijn, zijn soms wel laagdrempeliger, zoals bijvoorbeelde de 16 personalities. Daar staat tegenover dat deze niet de originele MBTI-stempel dragen. De Copreno® test is daarentegen door iedereen vrij te gebruiken. Hierbij is geen accreditatie nodig, geen licentie die jaarlijks vernieuwd moet worden. Het resultaat van de test is zo leesbaar en direct praktisch toepasbaar dat elke gebruiker hier zelf zijn conclusies uit kan trekken. Ook organisaties kunnen op deze manier direct aan de slag met de inzichten uit Copreno®. De kostenstructuur van Copreno® is bewust zeer eenvoudig gehouden, wat resulteert in een zeer haalbare prijs om met deze tool te werken. Daardoor is Copreno® haalbaar in elke organisatie, ongeacht haar omvang of sector. InhoudDe MBTI persoonlijkheidsbenadering staat op zichzelf, er is geen link met andere benaderingen of persoonlijkheidstesten. De MBTI heeft wel andere tools flink ‘geïnspireerd’. De test zelf vertrekt vanuit gerapporteerd gedrag en overtuigingen. Er komen behalve de vier dichotomieën geen andere aspecten aan bod in de vraagstelling. De Copreno®-persoonlijkheidstest is daarentegen zeer uitgebreid, en omvat naast inzichten volgens de MBTI methode, ook inzichten volgens andere methodes die vaak gebruikt worden binnen HR en coaching zoals DISC en Insights. Daardoor zijn er heel wat raakvlakken, wat de herkenbaarheid verhoogt. Tegelijk vormt het eindresultaat van Copreno® veel méér dan bovengenoemde systemen. Onder de elementen die in Copreno® aan bod komen zijn bijvoorbeeld de drijfveren, de verhouding met collega’s, leiderschapsstijl, saleskwaliteiten, de ideale werksituatie, de ideale taken, ontwikkelingsmogelijkheden, alarmsignalen, motivatoren en talrijke suggesties voor vragen tijdens een gesprek. Daardoor geeft de Copreno® test een veel completer beeld van iemands persoonlijkheid. Belangrijk is ook dat de Copreno®-test ook antwoord geeft op elementen die in het model van MBTI veel minder aan bod komt, namelijk de aandachtspunten van iemands persoonlijkheid. Zo zie je niet enkel de mooie kant van iemands persoonlijkheid, maar ook de eventuele accenten waarmee je rekening kunt houden. InzetbaarheidBinnen rekrutering en selectie kan het MBTI model in principe niet ingezet worden, wat natuurlijk één van belangrijkste situaties is waarbinnen een nood aan testing bestaat. Voor teambuilding en de ontwikkeling van groepen kan MBTI wel een rol krijgen, omwille van de laagdrempelige communicatie en het werken met de herkenbare benamingen van de verschillende types. Bij de afgeleide ‘16 personalities’ wordt er nog meer speelsheid ingebracht door kleur- en beeldelementen. Copreno® wordt daarentegen zeker niet tot de ‘speelse’ tools voor teambuildings en zelfontwikkeling gerekend. Als professionele en grondige persoonlijkheidstest wordt de Copreno®-test vooral ingezet bij het ondersteunen van rekrutering en selectie, coaching en samenstellen van high performance teams. Een aantal HR consultants hebben het werken met Copreno® testen ingebed in hun projecten, waardoor deze test ook helpt om een sterk HR beleid te ontwikkelen binnen een organisatie. Particulieren gebruiken de Copreno® persoonlijkheidstest slechts in beperkte mate, al is dat door de introductie van de mogelijkheid tot gratis test zonder account wel gestegen. Wat is het beste systeem: MBTI of Copreno®?Hoe kun je nu het systeem kiezen dat het best aan jouw vraag beantwoordt? Wil je binnen jouw organisatie een verandertraject opstarten waarbij communicatie en samenwerking voorop staat, en ben je van bij het begin bereid daar de nodige investeringen voor te doen? Wil je een systeem dat een interessant startpunt geeft waarmee je aan de slag kan voor een teambuilding of workshop? Heb je al zicht op een proces in jouw organisatie waarbij sowieso externe trainers, coaches en consultants betrokken zullen zijn? In deze gevallen kan MBTI een goed antwoord zijn. Beschouw de test dan als de start voor een langduriger traject. Ben je echter op zoek naar een professioneel systeem, dat een compleet beeld geeft van de huidige ingesteldheid van een sollicitant, kandidaat of medewerker? Wil je een test die je zonder zorgen kunt gebruiken ter ondersteuning van coaching of bij het samenstellen van goed functionerende teams? Wil je niet enkel een beschrijving van de persoonlijkheid zoals de respondent deze rapporteert, maar ook suggesties voor vragen tijdens een sollicitatiegesprek, functioneringsgesprek of evaluatiegesprek? Dan is Copreno® het systeem dat je nodig hebt. Deze benadering levert het meest omvattende, adequate beeld van de complexiteit van jouw sollicitant, kandidaat of medewerker. Benieuwd om Copreno® gratis uit te ontdekken? Kijk dan hier. Tot slotMBTI is een naam die klinkt als een klok in de HR wereld. Er zijn voor- en tegenstanders maar het blijft een populair systeem voor teambuilding en het verbeteren van de groepsdynamiek. Veel coaches, trainers en consultants vinden MBTI een ‘goed’ systeem om mee te starten.
De uitdagingen van vandaag vragen echter niet om ‘goed’, wel om ‘beter’. Deze vergelijking van MBTI en Copreno® is gebaseerd op onze jarenlange ervaring met persoonlijkheidstesten. Heb je hier vragen of opmerkingen op? Wil je graag jouw persoonlijke ervaring kwijt? Laat het ons gerust weten! Comments are closed.
|